Tjej som springer i skogen
Barn samlade i ring

Bli ledare hos jössefors ik

Vad roligt att du är intresserad av att bli ledare hos oss!

Många börjar sin ledarkarriär i ett fotbollslag. En del är hjälpledare, en del huvudtränare och en del hjälper till med gräsklippning, material och en del startar upp en helt ny aktivitet hos oss. En del gör lite av varje. Vad vill du göra?

Vad innebär det att bli ledare?

Vi tillsammans kan driva föreningen. Du och Vi tillsammans ÄR föreningen. Vår förening är ideell och ju fler som hjälps åt deso trevligare och enklare blir det.

Vad är din inre motivation till att du är en del av Jössefors IK? Det finns säkert inre motivationer lika många som vi är antalet medlemmar i vår förening. Kanske drivs du av att se dina och andras barn utvecklas och ha roligt? Att hålla liv i bygdens förening? Eller du kanske var aktiv i föreningen själv som ung? Oavsett vad, så tycker vi att det är viktigt att Du funderar på vad just Din inre motivation är.

Vad ska jag göra?

Vad du ska göra beror ju lite på inom vilken aktivitet du tänkt dig att vara med i. Jössefors IK har en handbok inom föreningen där mycket av det du behöver veta finns. Utvalda delar går vi igenom årligen vid tränarmöten. Men vi har listat några punkter som kan vara intressanta att veta redan nu!

Utbildning
Gemensamt för alla ledare är att vi ser till att du får den utbildning du behöver för att hålla träningar för barnen. Det är rekommenderat att du tidigt går RF Sisu's introduktionsutbildning. Det är första steget in i idrotten för nya tränare. Utbildningen ger en inblick i vad det innebär att vara tränare samt ett antal viktiga utgångspunkter i ledarskap och träning.

Det är inte bara nya ledare som behöver utbildas, när behovet finns så har våra förbund och RF Sisu en mängd olika vidareutbildningar.

Svenska Fotbollförbundets utbildningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenska Skidförbundets utbildningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
RF Sisu har flera olika ledarutbildningar som är övergripande för alla idrotter. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Medlemsavgift
Ledare och tränare är medlemmar i föreningen och måste betala medlemsavgift
inom avsatt tid för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Det kostar per år 150:-/person eller 300:-/famillj.

Registerutdrag
Sedan 1 januari 2020 ska föreningar begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Läs mer information här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och ansök här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Ideellt arbete
Vår verksamhet är givetvis beroende av ideellt arbete eftersom vi är en ideell förening. Det innebär att det några gånger per år (en gång på våren, en på hösten samt en innan jul) sker försäljning av olika produkter. Den stående försäljningen är Bingolotter till uppesittarkvällen samt julkalendrar.

Det innebär att hjälpa till vid evenemang som till exempel JIK-dagen (föreningens egna dag som är under sommaren).

Vi bedriver kioskverksamhet vid fotbollsmatcher. Som ledare innebär det att se till att kiosken bemannas vid sitt lags alla hemmamatcher.

Våra sektioner fotboll och motion har arbetsdagar för att hålla Forshälla up to date. Ett exempel på vårens arbetsdag så sätts nät upp på fotbollsmålen, bollboden städas och bollar pumpas.

Ledarkläder
Alla ledare erhåller ledarkläder anpassat till den aktivitet du är verksam i.

Ledare inom fotboll

Inom ett fotbollslag brukar vi normalt ha två olika roller: huvudtränare och hjälpledare. Exakt hur rollfördelningen ser ut bestämmer respektive lag beroende på hur många ledare som finns. Det rekommenderas att arbetet fördelas på flera personer så att fler gör lite, än tvärtom. Någon behöver göra administrativa uppgifter, ha kontakt med föräldrar, någon som tar fram nödvändigt material till träningar, registera närvaro och någon som tar med material till matcher. Ta gärna hjälp av föräldrar.

Träning och match
Som helt ny ledare följer du med en ledare som varit med tidigare.

Vid träningar och matcher representerar ledarna Jössefors IK och ska därför uppföra sig enligt föreningens värdegrund.
• Ledaren ska fokusera på prestation före resultat. Detta innebär att slutresultatet
inte ska ligga i fokus utan istället fokusera på hur laget spelade, hur många
lyckade passningar slog de? Hur många gånger tog de bollen?
• Ledarna ska se till att alla känner sig inkluderade och sedda när träning eller
match är slut.

Träningsmaterial
Allt träningsmaterial är gemensamt (bollar, koner, västar osv.) och ska förvaras i föreningens gemensamma förråd på angiven plats. Västar ska vara uppdelade efter färg och storlek. Bollar ska vara uppdelade efter storlek. Allt material som används vid träning eller match ska återlämnas så fort som möjligt. Alla hjälps åt att hålla ordning och reda i förrådet!

Publicerad: 2023-01-30

Senast uppdaterad: 2023-04-14