Årskrönika 2021

Ytterligare ett år är snart till ända, ”Gôtt o blandat pösen” som beskrevs i förra årets krönika formligen exploderade under året!

Eller vad sägs om allt från skidtävling (första för JIK på 20 år), 90-års jubileum, volta-fotboll och byggnation av ett elljusspår samt en 220 m lång Pump Track samt som kronan på verket, VM-kval i Pump Track, ja ni läste rätt, VM!

Vem hade trott det för ett år sen? Inte så många, men vår idé om det spontana och blandade verkar vara rätt i tiden… eller? Vi JIKare fortsätter så, att blanda och inte vara blyga för att ge det annorlunda chansen. Blandar vi olika människor, olika personligheter och annorlunda idéer, ja då blir det bra!

Skidtävling
Men vi börjar från början, rättare sagt med datumet 27/2, lite smått historiskt, det var då äntligen var dags för JIK att anordna ett skidlopp. Ett STORT tack till Arvika IS och Åmotfors IF som hjälpte oss att arrangera tävlingen, hade inte gått utan er stöttning och våra fantastiska funktionärer! Vi blev också det sista loppet i Värmland som kunde arrangeras 2021 eftersom pandemin gjorde att reglerna skärptes och skidlopp kunde inte längre genomföras.

Påskpromenad

När pandemin återigen gav sig till känna under våren så fick vi förändra lite och göra en coronasäkrad variant, alltså inte inställd men ”omställd”. Start när du vill under hela påskhelgen. Detta gjordes även under 2020 så vanan var inne på upplägget! Vilket vi tror uppskattades av de över 200 personer som letade sig till Forshälla för att antingen med cykel som en ”cykeltipsonad” ta sig runt eller för den mer traditionelle gå runt varvet och svara på de lite kluriga frågorna.

Arbete på spåret

Vi började gräva för elljusspåret under 2020, nu fortsatte vi att justera, fixa och trixa efter banan. Bland annat restes alla de 110 stolparna i början av januari. Ytterligare justeringar under maj månad. Ett glatt gäng ställde upp på vår fixardag och några fick sig nog en rejäl promenad på köpet! Det bjöds på god mat och Brunskogs Entreprenad ställde upp med maskiner och manskap för att hjälpa till! Tusen tack alla som var med!

Volta-turnering

Turneringen på Tiger Arena var helt ny för i år och gav mersmak! Högstadieungdomar bildade egna lag och mötte varann i korta intensiva matcher 5 mot 5, precis som i spelformen Volta i FIFA-spelet. Det bjöds på hamburgare till alla spelare, och trots en av sommarens regnigaste kvällar, verkade alla deltagare och anhöriga vara mycket nöjda!

Pump track!

YEEEEEES! Äntligen är det igång! I juli kom så äntligen spaden i backen och vi började det efterlängtade bygget av Pump Track banan. Ett enormt stort projekt för en liten förening! Hur många hundratals timmar som lagts ned ideellt innan detta historiska ögonblick tror jag inte att jag vågar räkna på, helt sjukt starkt jobbat av vår projektgrupp; Elin, Daniel, Jonas, Remy samt undertecknad. Men vid första spadtaget var det ideella flitet inte slut: det krävdes otaliga timmar med diverse arbeten, bland annat har all asfalt rallats ut i skottkärror. Tack till alla som gjorde projektet möjligt och ställde upp på detta ”spektakel”, men mitt i allt slit så känns det som vi hade mycket trevligt tillsammans. Tack till Brunskogs entreprenad och till Velosolutions som gjorde ett fantastiskt arbete på banan!

Efter att banan stod färdig kom så ett glädjande besked, vi fick en VM-kvaltävling, redan samma år som den stod färdig! De ideella krafter som ställt upp tidigare och rallat och hjälpt till med bygget, spottade sig nu återigen i nävarna och gjorde en helt otrolig insats på kvällarna direkt efter sitt ordinarie arbete, tack till er som ställde upp och gjorde så tävlingen blev just vad den blev, en folkfest på en fin anläggning!

Inte trodde vi då att det var så efterlängtat för det var den, det har varit enormt välbesökt och känns riktigt gott att få till en sån härlig satsning på våra ungdomar!

En omtumlande senhöst

Remy Länk till annan webbplats., en sann föreningshjälte avled 11/10-21, en stor sorg och saknad för oss i föreningen. Har du varit i kontakt med Jössefors IK, som aktiv eller i andra sammanhang, är chansen mycket stor att du träffat Remy. Han var inte bara kassör, han var en idéspruta, en humorist och en varm människa som man kunde vända sig till om man hade funderingar kring hur saker och ting skulle lösas. Oftast med orden ”dä ordner sej” eller ”är det omöjligt eller bara jobbigt”. Och ja, ordnade sig och jobbigt var det allt som oftast. Mycket med hjälp av att Remy ställde upp och gjorde det som behövde göras. Allt från det praktiska till ett pepp-talk när vi behövde det som mest! Tack Remy för allt!

Halloween och invigning av elljusspåret avslutar året!

Halloween, oj, var ska vi börja! Efter en hektisk höst laddades batterierna om och vi genomförde årets Halloween på Forshälla. Rekord i antal besökare och även jättekul att det längre varvet lockade många ungdomar och vuxna! Många idéer finns redan inför nästa år, så hoppas du vågar dyka upp igen!

Sist men inte minst, invigdes elljusspåret 12/12! Det bjöds på korv med bröd till alla besökare, gratis tipspromenad för barn och vuxna kring en liten slinga runt elljusspåret. Även tomten var på besök och tog emot önskningar från små som stora.

bild
jonas med stople