Vår historia

Välkommen till JIK's lilla historiebok som publicerades i samband med förenings 90-årsjubileum.

Här publicerar vi godbitar ur vår förenings historia. Har du något spännande att bidra? Hör gärna av dig!

Då vi genom åren med start 1931 haft duktiga sekreterare finns mycket välskriva styrelseprotokoll bevarade. När klubben firade 50 år 1981 skrevs följande textrader:

• 9 mars 1931 är ett viktigt datum för klubben, då satt Nils Hansson som ordförande för klubben på deta absolut första möte. Medlemsavgiften fastslogs till 1kr/år för seiorer och 50öre/år för juniorer.
  • 3 juni 1931 beslutas om att köpa in 1 st fotboll för spel och träning. Vid mötet invaldes en ny medlem som bar namnet Johan Dorell som blev en duktig backhoppare, elit gymnast och fotbollsspelare.
  • 25 augusti 31 ingick klubben som medlem i Svenska Riksidrottsförbundet. Skidbacke skall byggas på koppsängsägor.
  • 26 maj rapport från anläggandet av fotbollsplanen, -"arbetet fortskrider som planerat". Fotbollsdräkt har införskaffats, gul tröja, svarta byxor samt gula strumpor. Dessa färger har sedan starten varit och är fortfarande (2017) JIKs färger. 40kr kostade första uppsättningen av klubbdräkter.
  • 19 februari 1934 Jössefors IK söker inträde i Värmlands Fotbollsförbund.
  • 2 februari 1935 de första framgångarna på fotbollsarenorna registreras! JIK har vunnit Sydvästraserien i fotboll. Ett lag har även deltagit i bandyserien

Se bildspel på historiska vingslag.

Publicerad: 2022-11-02

Senast uppdaterad: 2023-04-14